The first one doesn’t name itself

Considerações sobre a intervenção de François Recanati no Seminário, livro 20, de Jacques Lacan

Authors

  • Alexandre Bertoncini Forum do Campo Lacaniano de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.v1i46.1031

Keywords:

Seminar 20, Seminar 16, Recanati, Predication, Naming, Name, Nominate, Ordinals, Crushing, Encore

Abstract

This study tries to shed some light on the intervention on December 12, 1972 by François Recanati in Jacques Lacan’s Seminar 20. The concepts of predication, nomination, coating, crushing, among others, are worked on in line with Lacanian algebra. We try to open up the concepts presented up to the representation of the subject as an onion, quoted by Freud.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dicionário Priberam da língua portuguesa (2008-2021). Recuperado em 13 de maio, 2022, de https://dicionario.priberam.org/predicado

Lacan, J. (1972-1973). O seminário, livro 20: encore (pp. 35-65). Rio de Janeiro: Escola Letra Freudiana, lição 2, 12 de dezembro de 1972.

Lacan, J. (1983). A báscula do desejo. In J. Lacan. O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1953-1954)

Lacan, J. (2008). O seminário, livro 16: de um Outro ao outro. Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1968-1969)

Nazar, T. P. (2019). Nominar ou nomear: eis a questão! Recuperado em setembro, 2023, de https://escolalacaniana.com.br/publicacoes/nominar-ou-nomear-eis-a-questao/

Recanati, F. (2010). Intervenção sobre o seminário de Jacques Lacan. O seminário, livro 20: encore (pp. 35-65). Rio de Janeiro: Escola Letra Freudiana, lição 2, 12 de dezembro de 1972. (Trabalho original publicado em 1972)

Published

2024-09-18

How to Cite

Bertoncini, A. (2024). The first one doesn’t name itself: Considerações sobre a intervenção de François Recanati no Seminário, livro 20, de Jacques Lacan. Revista De Psicanálise Stylus, 1(46), pp. 59–72. https://doi.org/10.31683/stylus.v1i46.1031

Issue

Section

CRITICAL PAPER WITH THE CONCEPTS