Relação do sujeito e seu ser frente à ditadura do Um

Authors

  • Gioconda Espina

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.vi31.665

Keywords:

Being, subject, desire, one, One

Abstract

Departing from some propositions by Martin Heidegger in Being and Time (1927), especially regarding the relationship of the Being and the One, we establish their connection with what Lacan asserts in lessons 23 (06/03/1959) and 26 (24/06/1959) the last lesson of Workshop 6, on Desire and its interpretation (1958-1959), mainly when it comes to the relationship of the ghost as support for the subject’s desire, and what the analyst should keep in mind before the speaking subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gioconda Espina

Licenciada em Letras, mestre em Estudios de Asia Occidental e doutora em Estudios del Desarrollo. Docente e pesquisadora da Universidad Central de Venezuela. A.P. desde 2001. A.M.E da EPFCL-Foro de Venezuela.

References

DUTRAIT, F. “Eso que dice Lacan del ser, de François Balmes”. En: Heteridad 1,
2001. pp. 285-291.
HEIDEGGER, M. (1927/2014). El ser y el tiempo. México, FCE (Traducción de José
Gaos) (Col. Filosofía).
_________. (1997/2005). ¿Qué significa pensar? Madrid, Ed. Trotta. En: olavarria.
com (Consultada el 27-12-2014)
LACAN, J. (1958-59). El seminário, libro 6: El deseo y su interpretación. Ed. fotostática
de versión no autorizada.
_________. (1958-59). O seminário, livro 6: O desejo e sua interpretação. Porto Alegre,
inédito, Publicação não comercial da Associação Psicanalítica de Porto
Alegre.
ROUDINESCO, E. (1993/1994). Cap. II, parte 6, de Lacan. Esbozo de una vida,
historia de un sistema de pensamiento. México, FCE.
SOLER, C. (2014). Lo que queda de la infancia. Asociación del Foro del Campo
Lacaniano de Medellín (Col. Un Decir)

Published

2015-10-21

How to Cite

Espina, G. (2015). Relação do sujeito e seu ser frente à ditadura do Um. Revista De Psicanálise Stylus, (31), pp. 159–164. https://doi.org/10.31683/stylus.vi31.665

Issue

Section

CRITICAL PAPER WITH THE CONCEPTS